Friday, January 20, 2006

Fredag

Kom just hem från samtalsterapin. Jag tog med brevet, men eftersom Lena inte tog upp det så lät jag det bero. Det har fortfarande inte kommit något svar. Undra hur han tänker? Kanske vill jag inte veta.

Samtalet med Lena gick bra. Jag mår mycket bättre nu, det som kvarstår är den sociala ångesten. Var hos Anna-Katrin i onsdagskväll. Annika, Barbro och Kusinen var också där. Jag tyckte det var hemskt! Ville bara åka hem. Det är jättejobbigt att det blir sådär även med folk som jag tycker om och känner. Jag drack ingenting eftersom jag hade skola dagen efter, men jag vägrar att bara kunna umgås när jag är berusad. Vad är det för fel på mig? Dom pratar och skrattar och jag vill bara bort. Det känns som avståndet mellan dom och mig bara växer. Om jag bara kunde förstå varför. Och dom är jättesnälla mot mig, och gör en stor affär av att jag åker hem tidigt. Som om det vore trevligt att ha ett tyst mongo i soffan. Det är så skumt. I skolan har det gått bra (förutom samhällskunskapen då..) och jag har pratat lite med dom andra och det har känts helt ok. Varför funkar jag inte med mina vänner? Lena säger att jag absolut inte får undvika dom situationerna, vilket ju är min första impuls. Känns så konstigt att tvinga sig till att umgås. I stallet går det jättebra, men där är min roll så utpräglad och tydlig.

Jag ska få börja i gruppterapi i februari. Tänk om det lyckas, tänk om jag verkligen kan hålla ett föredrag utan att få panikångest. Det vore rena drömmen. Jag kommer sluta gå hos Lena när gruppterapin sätter igång. Känns konstigt, men vi har faktiskt inte så mycket att prata om längre. Så jag antar att det är dags även om det känns otäckt att stå på egna ben. Men jag är ju inte ensam. Mamma ringde just när jag lyckats ta mig från middagen i onsdags, och vi pratade nästan hela vägen hem. Det är skönt att hon finns.

Igår hade jag en helt vansinnig dag. Morgonfodrade vid 07.00, cyklade ner och hade matte, cyklade hem och åt lunch. Sedan red jag, cyklade hem, duschade och åt makaroner. Efter det var det dags att cykla ner till kvällskursen i Kemi. Den slutade vid 20.00, och då cyklade jag glad i hågen till stallet och tog in Alfur. Efter att ha hängt lite med Hanna i stallet så cyklade jag hem vid 21.30. Somnade strax därefter...

Nu är det snart dags att åka till stallet och rida lite. Det blåser isande vindar ute, så det är nog bäst att klä på sig.

Josefin

0 Comments:

Post a Comment

<< Home