Fredag
Jag önskar livet vore mer som en musikal. Min kväll på Maxi hade varit mycket roligare om kunderna började sjunga och dansa ibland. Ta en svängom på kassabanden, sjunga i högtalarsystemet.. det kan vara jag som är lite inne på Oompa loompierna fortfarande. Kanske.
Ingen är online på msn. Bara för att det är fredagkväll behöver man ju inte vara ute och göra en massa roliga saker. Tänk på mig. Alldeles ensammen. Men jag får göra lite roliga saker imorgonkväll, efter en härlig heldag på Ica.
Det värker i mina fötter. Jag är inte van att står såhär länge.
En del på jobbet är uppriktigt glada att jag är tillbaka. Det värmer mitt lilla hjärta.
Idag har Alexander presenterat sitt exjobb. Hoppas det gick bra! Trist att du åker till England bara. Kom snart tillbaka :(
Var på date med Lena igår. Hon tyckte jag skulle bestämma hur jag skulle ha det. Ska jag göra saker för andra, eller för mig själv? Hur mycket vinner jag respektive hur mycket förlorar jag? Det är inte så lätt alla gånger, att vara sann mot sig själv och andra. Men hur mycket ska jag utsätta mig själv för, för att inte riskera att göra någon annan ledsen? Jag orkar inte vara den som tar initiativet till att reda ut och ordna upp mer. Jag vill inte. Jag vill bara leva. Men jag vill inte att det ska vara så svårt. Tyvärr är jag ju värdelös på att låtsas. Men det kanske är lika bra. Det finns så många som är desto skickligare på det. Frågan är väl vem ni försöker lura?
Josefin
Torsdag
Några viktiga grejor:
I övrigt pluggar jag och pluggar så jag tror kanske att mitt huvud exploderar snart. Poff. Men det går mycket bättre än igår, har redan suttit mellan 9-12. Jag är så flitig.
Är det någon som läser denna blog som har en grafritande räknare att låna mig? Hanna måste ha sin själv och min är för uråldrig och knasig. Det vore hyggligt.
Alfur ska vaccineras ikväll, sedan ska han få vila tills på måndag. Det kan han behöva, och jag behöver sitta med näsan i mina böcker. Det blir toppen. Jag ska jobba också. Och fira lite fördelsedag. Det är så mycket som ska hinnas med.
Angående depressionen, så gjorde jag ett själskattningstest hos psykologen igår. Jag har gjort dom ca 1000 gånger och de är till för att ta reda på om och hur deprimerad man är. I alla fall, det enda problem jag har kvar är sömnen, men jag valde att prova utan någon ny medicin för jag är så trött på att känna mig drogad. Det var fascinerande att se hur mina svar hade ändrats. Det visade så konkret att det mesta faktiskt blivit bättre. Det trodde jag inte när det var som sämst.
Jag gillar att jag har massa nya skivor att plugga till.
Josefin
Onsdag
Det går inget bra för mig idag! Helvetes jävla skit vad jag inte alls kan koncentrera mig. Det flyger runt lockande cigaretter i mitt huvud hela tiden. Fattar inte varför. Jävla fix idé är vad det är.
Ska snart iväg till läkaren/psykologen, och sedan efter det är det gruppterapi. Jag vill inte/orkar inte/hinner inte. Men jag måste ju. Jag vill bara sätta mig i en liten hög och kedjeröka.
Det snöar hur mycket som helst ute. Vart är våren? Kan den inte bara komma nu? Jag frös så fruktansvärt när jag red igårkväll. Det låg en isande fuktig dimma ut i skogen, och den la sig som en blöt filt runt mig. Nej, ikväll blir det barbacka.
Jag har i alla fall tvättat alla mina kläder. Och gjort otroligt fina färgkombinationer med mina nya överstrykningspennor. Produktivt va?
Barbro var förbi också, vi beställde massa skivor i helgen och idag kom dom fram. Bra med lite ny musik i min stereo.
Jag kanske borde gå och hyra Kalle & Chokladfabriken och gömma mig i lugnet i sängen? Men återigen, det går inte. Måste fokusera. Hur gör man det?
Josefin
Tisdag
Mitt tangentbord fungerar igen!
Igår kom Julia hit. Det var mysigt, vi åkte stjärtlapp och hyrde film. Från och med nu vill jag se Kalle och chokladfabriken jämt jämt jämt! Tänk att ha ett gäng Oompa loompier som börjar dansa och sjunga så fort något går på tok! Jag tror livet skulle vara bra mycket roligare. Födelsedagen närmar sig med stormsteg, slå in ett gäng oompa loompisar och du kommer garanterat bli min bästis. ;)
Jag har hur mycket som helst att plugga. Skulle behöva lite fler timmar på dygnet, jag förstår inte riktigt hur jag ska hinna. Men det får väl gå som det går.
Jag har massor av saker i mig som jag skulle behöva ventilera. Men jag tror jag funderar lite mer i min ensamhet.
Josefin
Söndag
Jag är otroligt mycket mer produktiv när jag inte är bakfull. Igår låg jag med Naturkunskapsboken i knät, och kunde inte slita ögonen från Melodifestivalen... Och jag har ju alltid varit ett sånt schlagerfan. Det svängde bra. Färgglada kläder hade dom också.
Den här helgen har jag saknat en pojkvän. Jag har även saknat cigaretter en hel del.
Hm. Operation sluta röka går i alla fall fortfarande bra. Operation hitta pojkvän? Tyvärr funkar det inte riktigt så. Förresten är jag ihop med herr Alfur. Det är han och jag mot världen. Glöm aldrig det.
Josefin
Lördag
Bakfull och trött Josefin. Jag drack vin med Hanna igår, det var trevligt men vi kom i vanlig ordning inte in på nåt ställe. Nästa gång får vi åka ned på stan i tid och inte sitta kvar hemma och bubbla för länge...
Tog en lång ridtur med Alfur idag. Vi var ute i nästan 2.5 timme. Det skingrade tankarna bra. Jag blir alltid lite kärlekskrank när jag är bakis. Och vem kan erbjuda mer vilkorslös kärlek än Alfurprinsen?
Jag var hos Lena igår. Det var bra för mig. Fick en tid i nästa vecka eftersom jag har börjat pendla lite i humöret igen. Känns skönt att jag får fortsätta hos henne. Hon sa att det inte är någon annan än hon och jag som bestämmer när vi ska sluta. Helst skulle jag vilja att hon bodde under min säng. Jag visade kort på Alfur och hon sa "Den där hästen mår bra!". Så nu gillar jag Lena ännu mer.
Jag är röksugen idag. Men det är ju bara att ignorera. Såklart. Snart är mina pommer frites klara. Det blir bra för min mage.
Josefin
Tisdag
Jag gillar att börja dagen i stallet. Åker dit vid sju, fodrar och byter täcken samtidigt som jag så sakteliga vaknar till. Det är skönt att jag har så nära att jag både kan natta Alfur och ge honom hans frukost. Förutom det härliga att träffa honom ofta, så märker jag ganska fort om något är fel. Jag mockade nu på morgonen också, så sedan har jag bara att åka dit och rida.
Jag har börjat gå ner i vikt. Det känns hemskt skönt för jag gillade inte tjockisjosefinen, men samtidigt så känns det viktigare att jag inte börjar röka igen. Men det är ju bra att jag går ner trots att jag inte följer någon som helst diet. Men jag rör mig nog mer än de flesta, ridning och cykling varje dag.
Nästa vecka är det sportlov. Då ska Julia komma och hälsa på mig. Det blir kul, vi kanske ska åka ut till Sunnersta och åka pulka. Eller något annat kul. Huvudsaken är att hon kommer hit.
Det känns konstigt att inte ha träffat Lena på över en vecka. Jag kommer ofta på mig själv förandes Lenasamtal i huvudet. Men det kanske också är ett sätt att hantera svåra saker på. Jag har i alla fall lättare att formulera ångest och jobbiga saker i ord numera. Det är en bit på rätt väg.
Jag hade fått sms av Anna inatt. Hon har skaffat lägenhet, så i mars kan jag åka och hälsa på!
Nu ska jag strax åka till skolan.
Josefin
Måndag
Idag började dagen bra, öppnade stalldörren och möttes av världens sötaste Zeldahund. Tog en lång tur med för dagen ganska obstinata Alfur. Lite överskottsenergi efter Josefins jobbhelg tror jag bestämt. Solen sken och det var sådär vintrigt gnistervackert om ni förstår. Vi red bort till gamla Lurbo och red ett tag i ridhuset.
Det var lite speciellt att vara tillbaka där allting började. Som jag väntade på dom där 45-minuters ridlektionerna! Jag hade ridhjälmen på mig hemma jämt. Och tänk när jag fick bli tredjeskötare på Elenora! Det var stort. Sedan att hon bockade av mig i hörnorna jämt och ständigt var en annan femma.
Jag har varit i skolan också. Klarade mitt första prov. Tjoho. Efter lektionen satte jag mig på ett café och pluggade historia. Bra att jag äntligen kom igång, jag har allt slarvat lite med historian jag.
För övrigt så har jag inte rökt på snart fyra dygn. Trodde inte jag skulle klara maxihelgen utan att röka på rasterna, men det gick utmärkt! Jag har förstås en rätt lång bit kvar innan jag kan kalla mig rökfri. Ett riktigt starkt argument är att jag kan jobba mindre och istället spendera mer tid med världens bästa Alfur. Hoppas hoppas hoppas att jag fortsätter att vara stark nog.
Josefin
Söndag
Är blod tjockare än vatten?
Lördag
Slutkörd Josefin.
Jag har jobbat idag. Det gick bra. Klarade av att var glad, le och hela kittet. Behövde knappt låtsas ens. Det finns många som jag tycker om där. Men det är lättare att tycka när jag mår bra. Men jag saknar Anna. Kom tillbaka! Uppsala är dödstråkigt utan dig.
Gick upp 06.15 och red i morgonsolen. Det var strålande vackert och isande kallt.
/Josefin
Fredag
Klarvaken kl 06.00. Men med en ivrig känsla inför dagen. Jag längtar efter Alfur, träffade ju knappt honom igår. Snart ska jag åka dit och ge honom hans frukost.
Även om jag mår fina fisken nu, så är nackdelen med att sova såhär lite att det kan bli en ond cirkel. Jag mådde så bra igår att jag var alldeles uppe i varv, somnade inte förrän efter sena Cityakuten, alltså ungefär vid tolvsnåret. Det ger mig sex timmars sömn. Alldeles för lite för en sömntuta som Josefin. Hoppas jag sover bra inatt, jag ska jobba både lördag och söndag och då underlättar det om jag inte är alltför trött.
Jag tänker mycket på vad jag ska bli när jag blir stor. Det lutar väldigt starkt åt husdjursagronom, men jag har börjat fundera på andra vägar också. Jag skulle kanske vilja ha Lenas jobb. Hon har hjälpt mig så himla mycket. Mina egna erfarenheter kan nog också vara en tillgång inom psykvården. Men hur kommer jag dit? Lena är ju skötare. Innebär det sjuksköterskeutbilningen? Kanske att man efter den specialiserar sig inom psykiatrin. Och sjuksköterska är ju i stort sett det sista jag vill bli. Jag ska fråga Lena nästa gång vi ses. "Hur blir jag som du? Du är min idol." :)
Det känns som skolan ger mig så mycket mer nu än det gjorde på gymnasiet. Det är en fruktansvärd skillnad i motivation. Jag börjar tro att jag klarar mer än jag gjort tidigare. Jag ska nog hämta lite utbildningskataloger någon dag, kanske läser jag dom med nya ögon nu. Jag ska anmäla mig till högskoleprovet också. Lika bra att jag göra det en gång till, nu när min hjärna är i gång.
Sluta röka alltså. Det känns väldigt rätt just nu, men jag vet att det kommer ändras om bara en lite stund. Vi får se hur det går med det.
Ikväll blir det sushi med systrarna.
Josefin
Torsdag
Tjoho, vilken lång dag det har varit! Jag antar att ni brinner av iver att få höra vad jag har haft för mig...
Steg upp vid sju-snåret, mådde bra när jag vaknade. Jag är så lättad att det verkar ha vänt igen. Så oändligt lättad. Jag vill inte ner i avgrundshålet igen.
I alla fall, jag åkte till Alfur direkt när jag vaknat. Han fick sin vilodag idag, men det ska ju ändå mockas och fixas och pussas lite. Sedan begav jag mig mot skolan. Det är inte lätt att cykla i den här snömodden kan jag berätta. Inte ens med Röda faran. Och jag är fortfarande lite arg på den bilist som körde brevid mig en ganska lång bit och tutade hela tiden. Gubbstrutt! Man måste ta hänsyn till varandra när det är snöstorm. Jag gissar att du har lättare att bromsa din bil än jag min cykel + att du smög upp bakom mig väldigt nära. Mongo. Jag hade stor lust att sparka in ett lyse eller två. Tur att jag är en sån sansad ung dam.
Första lektionen var det matte. Jag gillar det! Antingen så är det rätt eller fel. Så konkret.
Efter lite lunch i cafeterian, så var det dags för Nk B. Det är skönt att jag hittat några att hänga med där, jobbigt annars att inte veta vem man ska labba med. Jag är inte lika inbunden och rädd längre verkar det som. Kors i taket.
Efter Nk-labben var klockan 14.30. Kemin började först kl 18:00. Vad gör Josefin då? Jo, hon går till café Lion och äter middag samt pluggar. Första skrev jag klart en labrapport, och sedan räknade jag matte i två timmar! Min hjärna är helt chockad. Längtar efter en långtur med Alfur i skogen. Men det blir imorgon det.
Klockan blev snart 18:00. Min kemilärare heter Östen Blomberg. Östen Blombergs flint är väldigt blank och fin. Jag ägnade mina tre lektionstimmar till att förska formulera en fråga inom kemin för att ta reda på hur han håller sin skalp så skinande. Jag lyckades inte. Tips mottages tacksamt.
Östen Blomberg är inte så livfull i sitt undervisande. Många tappade trådar som aldrig hittas på igen... Nåväl, något kanske jag lärde mig.
Undra om någon orkade läsa såhär långt ;).
Snart borde operation Sluta Röka börja. Hm.
Josefin
Onsdag
Jag var inte rädd när jag vaknade idag! Härlig känsla, hoppas det har vänt. Jag drömde mycket som vanligt, men jag känner mig ändå hyfsat utsövd. Jag tog en Atarax igår kväll, (den medicinen som jag blir så drogad av..), och jag hade glömt vilken effekt den har på mig. Somnade efter 10 minuter, kanske klockan 21.15...! Skönt att jag känner mig lite piggare.
Idag händer det mycket. Kl 13.40 har jag tid på Akademiska för att kolla min kotförskjutning i ländryggen. Sedan klockan 15-17 är det dags för gruppterapi. Känner mig lite stressad över att det är så kort tid emellan. Hoppas jag hinner! Försöker att inte tänka för mycket på det, jag får väl helt enkelt säga till farbror doktorn att jag har en tid att passa klockan tre.
Sedan klockan 18 är det Historia, kvällskurs, men är jag för trött efter terapin så är jag. Ingen idé att pressa mig för hårt. Igår kände jag mig så ledsen och trött att jag inte orkade gå på kemilektionen. Men jag gick i alla fall igenom det kapitlet hemma. En liten kompromiss.
Snart ska jag åka till stallet, ska bara äta lite frukost först. All den här blötsnön ovanpå blankis gör ridningen ganska livsfarlig och trist för tillfället. Alfur är som Bambi som bekant. Men det kanske går bättre idag.
Håll tummarna för att jag får fortsätta må bra!
Josefin
Tisdag
Vem ska trösta Knyttet?
Måndag
Det är ju skit att det inte kan få fortsätta vara bra. Jag har återgått till mina gamla sömnvanor. Somna sent, vakna tidigt, samt flera gånger under natten. Detta kombinerat med allehanda mardrömmar gör att jag drar mig för att gå och lägga mig. Hur ska jag göra? Med tjockismedicinen är jag onormalt hungrig, samt sover för tungt och länge (med mardrömmar..), utan den sover jag för lite. Jag får ingen rätsida på saker och ting. Finns liksom ingen enkel och bra lösning, som jag kan se. Men det kanske bara är en tillfällig svacka, jag ska hålla ut ett tag till så kanske det vänder.
Vid det här laget borde jag har gjort massa skolarbete, men eftersom jag mår illa av trötthet har det inte blivit så mycket med det. Får väl ta det när jag mår bättre. Hoppas att jag klarar provet klockan 15 bara..men jag tror det är rätt lätt.
Josefin
Söndag
Klockan är 05.56... När ska jag bli kvitt mina mardrömmar?? Det är så jobbigt att vakna rädd och förvirrad. På dagarna mår jag ju rätt bra, men hur länge ska jag behöva bearbeta resten nattetid? Som jag antar att jag gör.
Skulle till Hanna igårkväll, men jag somnade strax efter sju. Så det har jag drömt konstiga drömmar om. Jag kände mig dum som inte åkte dit som jag sagt, men samtidigt så måste jag lyssna på min kropp när den är utmattad. Det var ändå ett beslut som jag tagit, kan jag inte då ta både nackdelar och fördelar utan att stressa upp mig som tusan? Antar att jag ännu inte är helt stabil. Jag får vänta ut mig själv.
Eftersom jag somnade så tidigt så missade jag att ta in Alfur som jag planerat. Gissa om jag drömde om det också? Så fort klockan blir 07.00 ska jag åka dit och ge honom frukost. Då kan det dåliga samvetet försvinna i alla fall. Sedan, vid 09.00, ska Hanna och jag åka och titta på Storasystern när hon tävlar. Då ska jag muta henne och Zelda med lite kakor.
Ibland känner jag mig verkligen som en galenpanna!! Men jag vill inte börja med tjockismedicinen igen. Jag får hålla ut, sömnen kanske blir mer normal snart.
Josefin
Lördag
Josefin fryser och är trött. Men det har varit en bra dag.
Red lektion på morgon, gick visserligen inget vidare, men det kan ju inte gå bra jämt. Hade alldeles för lite kläder på mig. Brr.
Stora systern och jag tog en fika på Storken, det var trevligt att träffa henne. Det blir inte så ofta som man skulle vilja. Sedan kom Hanna ner på stan och vi gick och åt sushi. Jag gillade. Den vegetariska varianten är säkert inte alls detsamma, men smarrigt var det i alla fall.
Josefin
Fredag
Vad ovant det är att må såhär bra! Jag börjar så smått känna igen mitt gamla jag, även om självbilden är rätt förvirrad. Funderar mycket på vem jag är, vem jag varit och hur jag vill vara. Det sägs att man inte blir densamma efter en depression, men det kan ju faktiskt vara något positivt. Jag känner mig på sätt och vis fylld av tillförsikt, jag har varit nere på botten och jag klarade mig upp igen. Kanske kan jag känna igen tecknen så att jag inte behöver hamna där igen.
Jag var hos Lena idag. Trodde att det skulle vara sista gången, men jag blev lättad när hon tyckte att vi skulle fortsätta. Hon är och har varit ett jättestöd för mig och jag har varit lite orolig inför att stå på egna ben. Men det behöver jag som tur är inte göra riktigt ännu.
Egentligen ska man inte genomgå två terapiformer samtidigt, men eftersom gruppterapin och Lenaterapin berör så olika punkter så var det ok ändå. Men för att det inte ska bli för mycket för mig så ska vi ses varannan vecka, istället för varje. Jag tror det blir bra.
Idag har jag varit i skolan samt ridit på världens underbaraste Alfur. Han är allt den största av Kärlekar!
Josefin
Torsdag
Idag gjorde jag något helt galet.
Min cykel, som jag fått låna av Mimmi, gick sönder. Bromsen låste sig, så jag gick men den till Cykel-viktor. Det skulle kosta 600 kr att laga den. Det tyckte jag var dyrt för en ganska skranglig cykel. Så jag köpte en sprillans ny! Nu far jag omkring på en röd treväxlad, underbar cykel. Lysen har jag också, så nu behöver jag inte speja efter poliser längre. Det sved lite i plånboken, men oj vilken fröjd det är att cykla nu!
Nu är jag hemma för att äta lite middag, sedan blir det dags att ta fram min nya kompis Röda faran för att sticka iväg till kvällskursen. Jag hade tänkt att stanna på biblioteket och läsa fram till kl 18, men jag var sugen på att ta en provtur förstås. Skönt att vila hjärnan lite också.
Josefin
Onsdag
Nu är klockan 13. Jag har just skickat e-post till pappan. Det tog ett tag, men jag var nog tvungen att samla mig. Jag vill inte gå för fort fram och riskera att börja må sämre igen. De senaste dagarna har jag mått bättre än på länge och jag vill så innerligt att det ska fortsätta så.
Morgonen och förmiddagen har jag varit i stallet. Alfur och jag tog en lång, jobbigt tur så vi båda blev svettiga. En av oss lite mer än den andra...
Det är riktigt varmt ute, så varmt att jag redan fått lite pirrande vårkänslor i bröstet. Men nu kan jag inte sitta här och pirra längre. Jag har läxor att läsa!
Josefin